Uzavření manželství s cizincem | mukolin.cz

jazyk cz jazyk en jazyk de
 

Zajímavé odkazy

Uzavření manželství s cizincem


základní informace  |  rozšířené informace  |  úplné informace

  1. Identifikační číslo
  2. Kód
  3. Pojmenování (název) životní situace
    Uzavření manželství s cizincem
  4. Základní informace k životní situaci
    Občan České republiky může na území České republiky uzavřít manželství s cizím státním občanem, a to formou občanského nebo církevního sňatku.
    Manželství se uzavírá svobodným a úplným souhlasným prohlášením muže a ženy, kteří spolu chtějí uzavřít manželství (snoubenců) o tom, že spolu vstupují do manželství. Prohlášení se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků.
  5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
    Snoubenci (občan ČR a cizinec).
  6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
    Snoubenci musí před uzavřením manželství předložit matričnímu úřadu potřebné předepsané doklady, jimiž prokáží právní způsobilost k uzavření manželství. Rozsah předkládaných dokladů je upraven zákonem o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů.
    Předkládané doklady musí mít náležitosti veřejných listin. Jsou-li vystaveny orgány cizích států, musí být opatřeny potřebnými ověřeními, pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak a úředně přeloženy do českého jazyka - podrobné informace sdělí kterýkoli matriční úřad.
  7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
    Obraťte se na matriční úřad, do jehož správního obvodu vybrané místo k uzavření manželství spadá. U tohoto matričního úřadu lze domluvit místo a termín uzavření manželství. Zde dostanete také ostatní potřebné informace týkající se uzavření manželství.
  8. Na které instituci životní situaci řešit
    Na obecním úřadě, městském úřadě, na úřadě městských částí, na úřadě městských obvodů, které jsou matričními úřady.
    Úřady, které:
    • přijímají žádosti o uzavření manželství, zajišťují svatební obřad,
    • přijímají doklady k uzavření manželství,
    • určují místo a termín uzavření manželství.
  9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
    Kde: Karlovo náměstí 78, Kolín I
    S kým: s matrikářkami (viz bod 26.)
    Kdy:  úřední hodiny
  10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
    Na úřadě předložte tiskopis "Dotazník k uzavření manželství".
    Snoubenec, který je občanem České republiky předloží:
    • rodný list (originál nebo úředně ověřenou kopii),
    • občanský průkaz České republiky nebo platný cestovní doklad České republiky (je-li předložen matričnímu úřadu cestovní doklad, pak snoubenec dále předloží výpis z informačního systému evidence obyvatel o osobním stavu a o místě trvalého pobytu),
    • v případě, že má povolen trvalý pobyt v cizině, předloží výše uvedené výpisy o osobním stavu a místu trvalého pobytu v cizině nebo jim odpovídající obdobné doklady (pokud jsou cizím státem vydávány) vydané státem, na jehož území má snoubenec pobyt,
    • pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela.
    • Snoubenec, který je cizincem předloží:
    • doklad, kterým je možno prokázat totožnost,
    • rodný list,
    • doklad o státním občanství,
    • doklad o právní způsobilosti k uzavření manželství, který nesmí být k datu uzavření manželství starší 6 měsíců (tento doklad nepředkládá občan Slovenské republiky, pokud má na území České republiky povolen trvalý pobyt alespoň dva roky - článek 8, Smlouvy o matrikách a o státním občanství se Slovenskem, viz bod 17),
    • potvrzení o osobním stavu a pobytu, je-li cizím státem vydáváno; jsou-li tyto údaje součástí předloženého dokladu o právní způsobilosti k uzavření manželství, potvrzení se nepředkládá,
    • úmrtní list zemřelého manžela, jde-li o ovdovělého cizince, tento doklad není třeba předkládat, je-li tato skutečnost uvedena v dokladu o právní způsobilosti k uzavření manželství,
    • pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li cizinec, který chce uzavřít manželství, rozvedený.
    Předkládané listiny k uzavření manželství vydané orgány cizího státu, musí být opatřeny předepsanými ověřeními, pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak a úředně přeloženy do českého jazyka. Matriční úřad může potřebná ověření listin prominout, je-li jejich opatření spojeno s těžko překonatelnou překážkou.
  11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    Dotazník k uzavření manželství obdrží snoubenci po zadání termínu sňatku na matričním úřadu. Tento tiskopis vyplní a podepíší oba snoubenci a předloží jej matričnímu úřadu, v jehož správním obvodu má být manželství uzavřeno, spolu s doklady potřebnými k uzavření manželství. Tiskopisy jsou k dispozici zde.
  12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
    Uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území ČR - 2.000 Kč.
    Vydání povolení uzavřít manželství mimo stanovenou dobu nebo mimo úředně určenou místnost - 1.000 Kč.
    Vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství v cizině nebo s cizincem – 500 Kč.
    Poplatky se platí v hotovosti nebo složenkou před provedením úkonu.
  13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
    Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny.
  14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    Pokud snoubenec nemluví nebo nerozumí česky, popřípadě je-li neslyšící nebo němý, je při prohlášení o uzavření manželství nutná přítomnost tlumočníka. Účast tlumočníka zajišťuje jeden ze snoubenců na vlastní náklady. Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství v těchto případech učinit. Nejde-li o tlumočníka jmenovaného ministrem spravedlnosti, nebo předsedou krajského soudu, musí tlumočník složit slib do rukou matrikáře, a to ve znění slibu podle zvláštního právního předpisu (zákon o znalcích a tlumočnících). Znění slibu předkládá matrikářka.
    Je třeba, aby snoubenci tuto skutečnost sdělili matrikářce při vyřizování formalit před uzavřením manželství.
    Tlumočník se podepisuje na protokol o uzavření manželství. Prokazuje svoji totožnost matrikářce.
    Prohlášení o uzavření manželství se činí veřejně a slavnostním způsobem v přítomnosti dvou svědků. V protokolu o uzavření manželství se uvádí jejich jméno(a), příjmení, rodné číslo, popř. datum narození, místo a okres (stát) narození. Svědkové prokazují svoji totožnost platným dokladem.
  15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
    Snoubenec, který je cizincem, dále předloží matričnímu úřadu nejpozději v den uzavření manželství potvrzení o oprávněnosti pobytu na území České republiky vydané Policií ČR, které nesmí být ke dni uzavření manželství starší 7 pracovních dnů. Toto potvrzení je Policií ČR vydáváno bez ohledu na to, zda má cizinec na území ČR povolen pobyt či nikoliv. O vydání potvrzení žádá snoubenec osobně a předkládá pouze cestovní pas státu, jehož je občanem. Za potvrzení se hradí správní poplatek.
    Toto potvrzení předkládají i státní občané Slovenské republiky i snoubenci, kteří jsou státními občany států Evropské unie. Případné další informace ve věci vystavení tohoto potvrzení (např. úřední hodiny cizinecké policie, délka pobytu cizího státního občana na území České republiky) vám poskytne Policie České republiky, Ředitelství služby cizinecké a pohraniční policie, Olšanská 2, 130 51 Praha 3.
  16. Elektronická služba, kterou lze využít
    Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.
  17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení, v platném znění
    Vyhláška Ministerstva vnitra ČR č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách, jménu a příjmení
    Sdělení Ministerstva zahraničních věcí ČR č. 235/1995 Sb., Smlouva o matrikách a o stát. občanství se Slovenskem
    Zákon č. 94/1963 Sb., o rodině
    Zákon č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu soukromém a procesním
  18. Jaké jsou související předpisy
    Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky
    Zákon č. 325/1999 Sb., o azylu
    Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
    Zákon č. 36/1967 Sb., o znalcích a tlumočnících
  19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
    Opravné prostředky nejsou stanoveny.
  20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
    Sankce nejsou stanoveny.
  21. Nejčastější dotazy
    Co jsou "matriční úřady"?
    Matričními úřady jsou obecní úřady, městské úřady, v hlavním městě Praze úřady městských částí, v územně členěných statutárních městech úřady městských obvodů nebo úřady městských částí a pro území vojenských újezdů újezdní úřady, které určí a jejich správní obvody vymezí Ministerstvo vnitra prováděcím právním předpisem. Seznam matričních úřadů je uveden v příloze vyhlášky č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů.
  22. Další informace
    Podrobné informace Vám podá příslušný matriční úřad.
    V Kolíně: Městský úřad Kolín, Karlovo nám. 78, budova radnice,  matrika, tel. 321 748 – 219, 269.
  23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
    Stránky jiných matričních úřadů
    Ministerstvo vnitra ČR
    - Rady a služby
  24. Související životní situace a návody, jak je řešit
    Vydávání druhopisů matričních dokladů
    Vydání občanského průkazu
  25. Za správnost popisu odpovídá útvar
    MěÚ Kolín, matrika
  26. Kontaktní osoba
    Renata Němcová
    Kristýna Smítková
    Jana Nuhlíčková
    e-mail: matrika@mukolin.cz
  27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
    31.12.2012
  28. Popis byl naposledy aktualizován
    01.01.2013
  29. Datum konce platnosti popisu
    Konec platnosti návodu není stanoven.
  30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
    Při vyřizování této životní situace je nezbytný kontakt s příslušnou matrikou.