Ohlášení změny trvalého pobytu | mukolin.cz

jazyk cz jazyk en jazyk de
 

Zajímavé odkazy

Ohlášení změny trvalého pobytu


základní informace  |  rozšířené informace  |  úplné informace

  1. Identifikační číslo
  2. Kód
  3. Pojmenování (název) životní situace
    Ohlášení změny trvalého pobytu
  4. Základní informace k životní situaci
    Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území, a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a je označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním.
  5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

    O změnu trvalého pobytu je oprávněn požádat:
    • občan České republiky starší 15 let nebo člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem, anebo jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy
    • zákonný zástupce za občana mladšího 15 let, nebo fyzická osoba, které bylo dítě svěřeno do péče rozhodnutím soudu,
    • zákonný zástupce za občana, jehož svéprávnost byla omezena tak, že není způsobilý ohlásit změnu místa trvalého pobytu.

  6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
    Občan splní požadavky stanovené § 10 zákona o evidenci obyvatel (viz bod 17)
  7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
    Předáním tiskopisu „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“, v němž jsou uvedeny požadované údaje:
    • údaje o občanovi, který žádá zaevidovat změnu trvalého pobytu - jméno, jména, příjmení, rodné číslo, adresu předchozího trvalého pobytu a adresu nového trvalého pobytu,
    • údaje o vlastníkovi objektu - jméno, jména, příjmení a místo trvalého pobytu, pokud je vlastníkem fyzická osoba, název a sídlo, pokud je vlastníkem právnická osoba.
  8. Na které instituci životní situaci řešit

    Občan hlásí změnu trvalého pobytu občan na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu, tj.
    • na obecním úřadu,
    • v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech na úřadech městských částí nebo městských obvodů, pokud tak stanoví statuty těchto měst.

  9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
    Kde: Městský úřad Kolín, Karlovo nám. 44, Kolín I
    S kým: odbor správních činností a přestupků – objekt bývalého okresního úřadu, budova A, přízemí, evidence obyvatel, referentky úseku evidence obyvatel
    Kdy: Úřední hodiny OSČP
    e-mail: spravni.odbor@mukolin.cz
  10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
    Při ohlášení změny trvalého pobytu je občan povinen doložit:
    •• údaje k jeho osobě uvedené v přihlašovacím lístku k trvalému pobytu - občanským průkazem, nemá-li platný občanský průkaz, jiným obdobným dokladem, který je veřejnou listinou,
    • vlastnictví bytu nebo domu, nebo
    • oprávněnost užívání bytu, anebo
    • předložit úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu. Takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, svéprávná, která je oprávněna užívat objekt uvedený v odstavci 4 nebo jeho vymezenou část (např. byt nebo obytnou místnost), anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan hlásí k trvalému pobytu.
    Pokud údaje uvedené v přihlašovacím lístku nejsou řádně doložené nebo ohlašovna zjistí rozdíly mezi uváděnými údaji a údaji vedenými v informačním systému evidence obyvatel, vyzve občana k odstranění nedostatků. Ve výzvě mu k tomu stanoví lhůtu, která není kratší než 15 dnů. Pokud žadatel v takto stanovené lhůtě nedostatky neodstraní, případně údaje řádně nedoloží, ohlašovna rozhodne o tom, že se změna trvalého pobytu nezaeviduje.
  11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    Originální tiskopis „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu", který je k dispozici na každé ohlašovně.
  12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
    Za ohlášení změny trvalého pobytu se hradí správní poplatek ve výši 50 Kč. Děti mladší 15 let jsou od správního poplatku osvobozeny. Za ohlášení ukončení trvalého pobytu na území České republiky se hradí správní poplatek 100 Kč.
  13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
    Zákon o evidenci obyvatel nestanoví lhůtu pro zaevidování změny trvalého pobytu. Lhůty se tedy řídí obecným ustanovením § 71 správního řádu.
  14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    Účastníkem řízení je občan, který žádá o změnu trvalého pobytu. V zákonem stanovených případech je v řízení zastupován (viz bod 5).
  15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
    Podle zákona o evidenci obyvatel se další činnosti nepožadují.
  16. Elektronická služba, kterou lze využít
    Elektronické podání žádosti zákon o evidenci obyvatel nepřipouští.
  17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, v platném znění
    Vyhláška Ministerstva vnitra č. 296/2004 Sb., kterou se provádí zákon o evidenci obyvatel, v platném znění
  18. Jaké jsou související předpisy
    Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, v platném znění
    Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
  19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
    Proces zaevidování změny trvalého pobytu je správním řízením. Správní řízení je ukončeno:
    • zaevidováním změny - údaje uvedené v přihlašovacím lístku jsou řádně doloženy, nebyly zjištěny rozdíly oproti údajům vedeným v informačním systému evidence obyvatel, pokud žadatel předložil občanský průkaz je změna vyznačena v občanském průkaze (ustřižen růžek), předáno potvrzení o změně trvalého pobytu. Správní řízení je ukončeno těmito úkony, rozhodnutí v písemné podobě se nevyhotovuje. Řízení je pravomocně skončeno, není možné se proti němu odvolat.
    • vydáním rozhodnutí o tom, že se změna trvalého pobytu nezaeviduje - údaje v přihlašovacím lístku nejsou ve stanovené lhůty řádně doloženy nebo ve stanovené lhůtě nejsou předloženy doklady k odstranění rozdílů mezi údaji uvedenými v přihlašovacím lístku a údaji vedenými v informačním systému evidence obyvatel. Vydá se rozhodnutí v písemné podobě, proti kterému se lze odvolat - dle poučení, které je povinnou součástí rozhodnutí.
    • vydáním usnesení o zastavení řízení - nebyl zaplacen správní poplatek ani ve stanovené lhůtě, žadatel vezme svoji žádost zpět, příp. další důvody dle správního řádu pro zastavení řízení. Vydá se usnesení, proti kterému lze podat odvolání - dle poučení, které je povinnou součástí usnesení.
  20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
    Není definováno protiprávní jednání v souvislosti se změnou trvalého pobytu.
  21. Nejčastější dotazy
  22. Další informace
    Ministerstvo vnitra ČR
  23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
    Portál veřejné správy
  24. Související životní situace a návody, jak je řešit
    Po zaevidování údaje o trvalém pobytu je občan povinen do 15 pracovních dnů požádat o nový občanský průkaz.

    Ukončení trvalého pobytu na území České republiky
    Občan, který se rozhodne ukončit trvalý pobyt na území České republiky, sdělí tuto skutečnost písemně ohlašovně podle místa svého trvalého pobytu nebo zastupitelskému úřadu. Sdělení v listinné podobě musí obsahovat úředně ověřený podpis občana; to neplatí v případě, kdy občan podepíše sdělení před zaměstnancem ohlašovny nebo zastupitelského úřadu. Pokud má sdělení formu datové zprávy, občan ho po vyplnění podepíše uznávaným elektronickým podpisem nebo dodá prostřednictvím datové schránky. Za občana může sdělit ukončení pobytu na území ČR rovněž jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy. Dnem ukončení se rozumí den, kdy občan předal sdělení ohlašovně, popř. pozdější den, který uvedl ve sdělení. Obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, který vydal jeho občanský průkaz nebo matričnímu úřadu podle místa trvalého pobytu je povinen odevzdat občanský průkaz do 15 pracovních dnů od oznámení této skutečnosti.
    Zrušení údaje o místu trvalého pobytu
    Ohlašovna rozhodne ve správním řízení o zrušení údaje o místu trvalého pobytu občana. Podrobné informace najdete zde.

  25. Za správnost popisu odpovídá útvar
    Odbor správních činností a přestupků MěÚ Kolín
  26. Kontaktní osoba 
    Miroslava Koutová
    Jana Rapčáková
    Pavla Husová
  27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
    01.01.2016
  28. Popis byl naposledy aktualizován
    05.01.20164
  29. Datum konce platnosti popisu
     
  30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace