Projekt e-bullet.cz | mukolin.cz

jazyk cz jazyk en jazyk de
 

Projekt e-bullet.cz

Představujeme unikátní projekt, který má kořeny v našem okrese. Autor unikátní technické koncepce a manager projektu, pan Radovan Šimeček, jehož společnost sídlí v malé obci Lhotky u Malotic, nedaleko od Kolína, nám poskytl informace o projektu, jeho vzniku a samozřejmě také o jeho aktuální realizaci.
17.01.2022 14:43
Počet zhlédnutí: 476
PDF E-mail Print

Co je e-bullet.cz® a jak se projekt zrodil ?

"Musím se vrátit trochu do historie. Celý život jsem měl blízko k motorsportu, jezdil jsem aktivně motocyklový trial (hopsání s motorkou po skalách) na úrovni MČR a ještě ve věku 48 let se účastnil MČR veteránů. Nicméně věk se zastavit nedá, klouby bolely a ze zdravotních důvodů bylo nutno motorky opustit. Přešel jsem na automobilové závody, přesněji okruhové sprinty a kopce. V roce 2019 jsem se účastnil mezinárodního závodu v Rakousku, kde renomovaná rakouská firma testovala elektropohon pro závodní speciál. Podařilo se mi dohodnout možnost svézt se v jejich prototypu, který poháněl pouze jeden elektromotor. Parametry zrychlení, neustávajícího plynulého zátahu v kombinaci s relativně bezhlučným chodem,  mne uchvátily a byly impulzem pro přemýšlení o stavbě českého elektrického závodního vozu. A také o jeho názvu.

Chtěl jsem postavit rychlé elektrické auto, tudíž mne tak nějak napadl název „e-bullet“, což v překladu znamená „elektrická střela“. A to už projektu zůstalo. Původně mělo jít o přestavbu klasického staršího vozu na elektropohon a jeho úpravy pro závodní účely. Nicméně asi po půlročním získávání informací, mnoha jednáních se specializovanými firmami z prostředí elektrotechniky a SW  řízení, atd. mi bylo jasné, že amatérsky kvalitní elektrický speciál nepostavíme, a to i z důvodu mnou navržené koncepce pohonu, kdy vůz měl mít pro každé kolo svůj samostatný elektromotor, aby bylo možné pomocí doposud neexistujícího SW řídit vektorování točivého momentu na každé kolo zvlášť a dosahovat tak ideálních jízdních vlastností. K mému obrovskému překvapení, navržená koncepce zaujala jednotlivé společnosti, se kterými jsem vedl jednání a tyto měly zájem, pokud dojde na realizaci záměru, podílet se na ní“.

 

Od myšlenky a nadšení je k realizaci daleko. Jaký byl další průběh ?

„Dalších asi šest měsíců jsem promýšlel a konzultoval již konkrétnější detaily, současně jsem také vážně vyjednával s firmami, které by do realizace profesionálního projektu šly. Podařilo se a navíc, z původního projektu pro motorsport se  po mnoha jednáních zrodil  seriozní, v Evropě unikátní vývojově-výrobní projekt, jehož výsledkem bude univerzální platforma pohonu vozidel se čtyřmi elektromotory a řídícím SW, která po dokonalém otestování nalezne uplatnění při konstrukci pohonu speciálních vozidel např.  Horské služby, RZS, Hasičů, služby ostrahy objektů a podobně.

Před koncem roku 2020 tak vzniklo vývojově-výrobní konsorcium  složené z Entry Engineering s.r.o., Sigma Motor s.r.o. a VUT v Brně, které oficiálně od 1.6.2021 realizuje vývoj a výrobu podvozkové platformy, která bude osazena upravenou karoserií ze seriového vozu Hyundai i30 a prostřednictvím projektu e-bullet.cz® naší společností testována, provozována a prezentována.  Našim partnerem pro testování je Letiště Brno a.s., kde budeme mít v areálu letiště vytvořeny ideální podmínky pro bezpečné testování a řešení případných problémů. V souvislosti s realizací projektu musím ještě zmínit jednoho zásadního člena teamu, a to Rostislava Prokopa, mladého špičkového designéra z Prostějova, který připravuje podklady pro úpravy vozů sportovním a hudebním hvězdám v USA, Kanadě, Japonsku, … . Po světě již má přibližně 80 realizovaných vozů, v ČR bude e-bullet.cz®  první vůz, jehož design kompletně zpracoval právě Rostislav“.

 

Hovoříte o závodním voze. Čím bude tak vyjímečný, jak bude vypadat, jaké bude mít parametry ?

„Vyjímečnost bude spočívat  v osazení čtyř elektromotorů, kdy každý motor pohání jedno kolo, a to bez nutnosti použít diferenciály. Tím nejpodstatnějším je však vyvíjený řídící software, který bude na základě několika parametrů z čidel na voze dávkovat točivý moment na jednotlivá kola přesně tak, aby kola energii byla schopna přenést na vozovku. Některá kola budou při průjezdu zatáčkou i zrychlována, dokonce i rozdílně vůči sobě. Nedílnou součástí vývoje je i podvozek a spodek vozu, který bude tvořit trubková konstrukce s ochranným bezpečnostním rámem posádky dle předpisů FIA. Kola budou zavěšena nezávisle na trubkových ramenech a systém pérování a tlumení bude konstrukčně blízko monopostům F1.

Výkonově se budeme pohybovat na provozních 300 kW (410 PS), špičkově až 350 kW. Zajímavý údaj je však parametr kroutícího momentu, který bude dosahovat až 1.200 Nm. Tomu odpovídají použitá 18“ kola se závodními pneumatikami šíře 280 – 300 mm a špičkové zakázkové sportovní brzdy. Zrychlení 0 – 100 km/h je kalkulováno kolem 2,5 – 2,8 sekund, maximální rychlost omezena kolem 200 km/h, neboť vůz bude jezdit okruhové sprinty a kopce, kde vyšší rychlost není zapotřebí. Sami můžete posoudit, jak vypadá základní použitá karoserie a jak bude vypadat výsledný speciál“.

Projekt musí být finančně náročný. Jak je financována výroba a jak budete financovat provoz vozu ?

 „Vývojovou a výrobní část máme stoprocentně finančně zajištěné, tudíž realizace běží nejrychleji, jak jen to jde a vůz budeme poprvé oficiálně představovat na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, který se letos koná ve dnech 7.-12.10.2022, poté na E-SALONu Praha, Autoshow Praha...

Pokud jde o finance na prezentace, závodní provozování, plánované akce „show car“ a další, zahajujeme v současnosti jednání s partnery, kteří nás transparentně, na základě řádné smlouvy podpoří a my tyto budeme dlohodobě v období 2022 – 2024 na všech akcích propagovat, případně uspořádáme nějaké akce společně. Reklamní nabídka z naší strany je velmi zajímavá a první sponzory již máme. Rádi bychom propagovali prioritně firmy z našeho regionu, tudíž mohu-li využít příležitosti, rád bych vyzval zástupce úspěšných firem z kolínska, případně SČ kraje, aby se s námi spojili a vyžádali si detailní nabídky spolupráce/partnerství. Veškeré kontakty jsou na webu www.e-bullet.cz .

  Rád bych ještě doplnil, že v roce 2023 a dále budeme v roli promotéra realizovat vlastní seriál závodů elektrických a hybridních vozů „e-bullet.cz cup 2023“ na tratích v ČR a SR, což je opět v Evropě naprostá novinka a již nyní jsme v kontaktu s několika jezdci z Rakouska a Německa, kteří by se pilotního seriálu chtěli účastnit. Součástí některých závodů budou i doprovodné programy pro děti z dětských domovů SČ kraje – soutěže na e-koloběžkách, e-kolech, e-motokárách apod.“. 

 

Tisková zpráva

Radovan ŠIMEČEK, Project manager, e-bullet.cz

 

MěÚ Kolín
Oddělení marketingu a cestovního ruchu

Obrázky

1-Autor projektu 2-Karoserie 3-Závodní vůz 5-Závodní vůz 6-Závodní vůz